Aktivity – Běžkařské trasy

Běžecké tratě nejsou kolem Tisé oficiální a barevné značení běžeckých tras tady obstarávají iniciativní občané Tisé. Nejvyhledávanější trasy Tisá – Rájec – Ostrov – Sněžník, jsou v délkách dvacet, devět a šest kilometrů. Na křižovatkách nechybí rozcestníky s mapou tratí, kde uvidíte aktuální vzdálenost. Místní kouzelná příroda vám ukáže rozsáhlé lesy, náhorní plošiny, pískovcové skály a malebné skalní vesničky. Trasy rádi využijí nejen běžkaři, ale i milovníci jízd na psím spřežení.

Děčínský Sněžník

Běžkařské trasy tady začínají za hotelem Sněžník a výlety rozhodně nikoho nezklamou. Příroda vám zde nabídne pěkné výhledy, hodně větru ze všech stran, skaliska a smíšený les.

Ostrov – Děčínský Sněžník – Kristin Hrádek – Soví brána – Ostrov – Tiské stěny

Od  rozcestí Ostrov se vydáte po červené značce k parkovišti Sněžník. Po cestě očekávejte cca 1 km větší stoupání mezi skalami, od náhorní planiny už bude stoupání lesem velice mírné a to až k osadě Sněžník. Turistický rozcestník Hraniční bouda vám ukáže směr na Děčínský Sněžník, odtud vzdálený tři kilometry. Červená turistická značka na vrchol není stvořená pro běžky, proto se vydejte k rozhledně zásobovací cestou. Opět počítejte s větším stoupáním o délce jednoho kilometru s krásnými výhledy na skály. Pak se až k rozcestníku Děčínský Sněžník přesunete po rovince.

Dál pojedete mezi stromy po červené až k severnímu okraji okolo hrany vrcholové desky. Na dalších asi sto metrů sundejte běžky, protože klesání je velmi prudké. Pokračujte ve sjezdu až k rozcestí Pod Koňskou hlavou a dále březovým hájem k rozcestí Kristin Hrádek. Poslední tři stovky metrů budete prudce klesat a do romantického zákoutí Kristin Hrádek s bývalým zámečkem se dostanete mírným stoupáním po udržované cestě. Na další cestu se vydejte k rozcestníku U Piketu, pak vpravo asi čtyři kilometry přes párek hlubokých údolí. Dále vystoupáte k modré značce na zpevněné cestě a dorazíte až k Soví bráně (turistický hraniční přechod). Hned za ním se vydejte nalevo po žluté do údolí řeky Biele. Jakmile začnete vidět vrcholky skalních věží, blížíte se pomalu k cíli a po cestě se dostanete do obce Ostrov a následně k rozcestí, odbočíte na červenou směr Tiské stěny 2,5 km. Budete míjet zledovatělé rybníky, prudce vystoupáte mezi Volskými kameny a ocitnete se na náhorní planině. Rovina vás dostane k chatě pro turisty a k rozcestníku Tiské stěny. Na prohlídku si sundejte lyže a pak pokračujte po žluté k rozcestí Na hranici, pokochejte se výhledy na skalní město,  pokračujte dva kilometry zpátky do Ostrova.

Běžkařské trasy Adolfov

Adolfov najdete na hřebenu východních Krušných hor, pět kilometrů od města Krupka a v současnosti si zdejší místo oblíbili hlavně milovníci sjezdových a běžeckých lyžařských tratí.  Areál osady Adolfov přímo navazuje na ski areál Zadní Telnice. Tratě pro běžkaře mají mírný terén ve dvou stopách, pečlivě se upravují a jednotlivé okruhy měří dva, tři, čtyři, pět, šest a půl, sedm a půl kilometru. Na běžky se dostanete i z pět kilometrů vzdálené Komáří vížky.

Běžky Adolfov Běžky poblíž Tisé

Běžkařská trasa Adolfov – Komáří Hůrka – Cínovec

Tato běžkařská trať je středně náročná a celkově měří něco málo přes čtrnáct kilometrů.
Trasa: Adolfov, Penzion/Chata – U Adolfova, Rozcestník – Habartice rozc., Hospoda – Fojtovská pláň, Rozcestník – Komáří hůrka, Rozhledna – Kněžiště, parkoviště – Pomezí, Pomezí hotel.

Krušnohorské magistrály

Krušnohorské magistrály jsou známým pojmem pro každého milovníka lyžování. Občanské sdružení Krušnohorská bílá stopa funguje jako správce běžeckých tras a zahrnuje oblasti Lesná, Klíny, Dlouhá Louka, Bouřňák, Fojtovice a Telnice.

Lesná

Z Lesné si můžete dopřát čtyři běžkařské okruhy:
Brandov o délce 20 km, s převýšením 350 m
Nová Ves o délce 17,5 km s převýšením 80 m a napojením na areál Klíny s běžeckými tratěmi a snowparkem
Pyšná o délce 10 km s převýšením 200 m
Zákoutí/Bernava propojující okruh Brandov a Pyšná

Klíny

Běžecké okruhy na Mračném vrchu se pravidelně upravují za příznivých sněhových podmínek. Pustit se tady můžete do několika barevných okruhů v různých délkách: Modrý 1,6 km, Zelený 3 km, Oranžový 4,7 km, Žlutý 3,7 km a Hnědý 3,5 km.

Krušnohorská magistrála západ slunce Krušnohorské magistrály

Dlouhá Louka

Krásná krajina areálu Dlouhá Louka oslní milovníky klasického běžkování i bruslení na 55 km běžeckých tratí o různé náročnosti. Výlety na běžkách si dopřejte na jednom nebo na všech šesti základních okruzích: Fláje o délce 12 km vás provede krajinou obory a přehrady Fláje, Žebrácký roh měří 25 km a dostanete se až na hranice s Německem, Vrch Tří pánů má délku 12 km a Vysoká mýť 6 km. Okruh Loučná s velkým převýšením o délce 12 km a 3 km dlouhý okruh Vlčí hora vedoucí na vrchol hory s rozhlednou.

Bouřňák

Nenáročné a oblíbené běžkařské tratě najdete v oblasti Grünnwaldského rašeliniště u Nového Města a rovněž doporučujeme Cínovecké rašeliniště. U NovéhoMěsta se nalézá řada náročnějších tratí i favorizované na pět a deset kilometrů. Za zmínku stojí pořádání akce Krušnohorská třicítka. Stopy pro běžky klidně vyzkoušejte i u německých sousedů, kam se dostanete skrz turistické přechody Cínovec a Moldava.

Běžkařské tratě si vybírejte podle svých schopností a zkušeností. Nezapomeňte se předem informovat o služebně horské záchranné služby.